HTML

Tárgyalástechnika minden napra

Egy kutyabarát Utcamacska - időnként kölykét nevelgetve - át-átvág a hatsávos autópályán, hogy megigyon egy pofa aludttejet a haverokkal. Az élet szép, sikeres és kicsit persze különc is. Semmi széplelkű nyávogás! Csak a valóság. Az is eléggé hasonlít egy körhintához. Mert minden helyzet egy tárgyalás. Valódi körhinta, csak kicsit másmilyen. (Tárgyalástechnika, üzletkötés, biznisz, becsület és betyárbecsület.) KÜLDJ - vicces, bosszantó, elgondolkodtató, vagy tanulságos sztorikat tárgyalásokról, üzletkötésről, technikákról, veszett helyzetekről, amikből JÓL jöttél ki. utcamacska(kukac)freemail.hu (És gyűjtjük a legidiótább céges tárgyalószoba elnevezéseket!)

Friss topikok

Címkék

agresszív (2) agy (2) agytréning (1) ajánlat (1) akadály (1) alkalmasság (2) alku (1) álláshirdetés (1) állásinterjú (5) állás interjú (1) artúr király (1) asszertivitás (1) átpozícionálás (1) baszod béla (1) béke (1) béketeremtő (1) belső erő (1) beszélgetés (1) beszólás (1) bkv (1) bkv ellenőr (1) bólogató jános (1) bugyi (1) cél (1) célkitűzés (1) cici (1) címke (1) divat (3) divatbaki (1) duplafenekű tranzakció (1) édesanya (1) eladás (3) energia (2) értékesítés (5) értékesítő (2) értekezlet (1) ezotéria (1) fáradtság (1) fehér asztal (1) felelősség (1) felkészülés (4) felvételi beszélgetés (1) figyelem (2) ghandi (1) gömb (1) hanghordozás (1) homokozó (1) illem (3) indiszkréció (1) jedi (1) karácsony (1) kávé (1) kényszervállalkozó (1) kerekasztal (2) kerekasztal beszélgetés (1) kerek asztal lovagjai (1) kocka (1) kommunikáció (3) konfliktus (1) konfliktuskezelés (1) kutyakaki (1) lelkierő (2) macska (1) manipuláció (1) manipulatív (3) megbeszélés (9) megértés (1) meggyőzés (3) megoldás (5) mello (1) míting (1) mlm (1) módszer (3) motiváció (2) nagymama (1) napoleon hill (1) nlp (1) női vezető (1) nyertes nyertes (1) nyer nyer (1) öltözködés (1) orosz katona (1) padawan (1) passzív (1) pénz (1) proaktív (1) protokoll (2) sales (8) siker (2) sms (1) stratégia (1) stressz (3) stresszoldás (2) suttyó (1) szárnysegéd (1) szerepeltolás (1) szeretet (2) szex (1) szólista (1) szomszéd (1) sztereotípia (1) tárgyalás (35) tárgyalástechnika (30) tárgyaló (1) tárgyalónevek (1) tárgyalószoba (2) telefon (1) telefonos üzletkötő (3) telemarketing (2) telesales (3) testbeszéd (3) thomas lieven (1) tükrözés (1) túsztárgyalás (1) ügyfél (6) ügynök (5) ügynökhatározó (3) üzlet (6) üzleti divat (1) üzletkötés (14) üzletkötő (7) vita (1) vizualizáció (1) win win (1) win win szituáció (1) zsiványbecsület (1) Címkefelhő

Linkblog

Alkudozási akadémia

2009.10.05. 07:36 Utcamacska

Alkudozás – van, akinek már a szótól is hideg veríték csorog a gerincén. Mások csillogó szemmel, lázban égve vetik magukat az alkuba. Legyen az egyiptomi bazár, magyar bolhapiac, vagy éppen egy bizományi kereskedést folytató üzlet, az alkunak vannak szabályai és tuti trükkjei.

Az alku, mint színművészet
Alkudni gyáván nem lehet. Az megalkuvás lesz, abból is ócska. A sikeres alkuhoz két boldog emberre és már-már színpadi alakításra van szükség. Bele kell élned magad. Katartikus élmény, ha mindkét fél élvezettel alkuszik. Ha még soha nem próbáltad ki, egyszerűen menj el egy távoli bolhapiacra, és tedd próbára magad. Ha félsz tőle, ha sosem mertél alkudozni valamire, gondold végig: Nincs veszteni valód. Ha nem sikerül az alkud, akkor ugyanott tartasz majd, ahol most vagy. Ha sikerül, akkor birtokodba kerül egy nagyon fontos AKÁRMI, amivel valószínűleg egyszerűbb, boldogabb az élet – de ami nélkül szintén túlélhető a következő évtized. Az eladó nem fog rólad semmit gondolni – ugyanis ő hozzá van szokva ahhoz, hogy alkudnak vele. Mi több: valószínűleg élvezi az alkudozás folyamatát, és azért mond eleve drágább árat. Számára egy vevő vagy a sok közül.

Alkudj! Megéri!
Az alku egyfelől nagyszerű játék, másfelől komoly megtakarításra tehetsz szert, ha jól használod az alkudozás technikáit. Nagyon sok helyen lehet alkudni! Használt mobil telefonok boltjában, azokban a turkikban, ahol a tulaj az eladó (sőt, néha az alkalmazottak is fel vannak hatalmazva némi árengedmény adására!),egyes műszaki boltokban, stb. … Az alkudozásban szerzett gyakorlatot és rutint aztán nagyon jól használhatjuk, ha például lakást akarunk eladni, vásárolni, vagy éppen állást keresünk, és a béralku megkötésében szorongatni akarnak bennünket. Esetleg munkahelyünkön kerülünk olyan helyzetbe, hogy valamit vásárolni kell, esetleg el kell adni.Figyelem - az alábbi trükkök elsősorban a kezdő alkudozóknak valók, nem a nagyvállalati helyzetekről van szó! Ez azok előszobája csupán.

7 aranytanács hétköznapi alkuszoknak
Az alábbi 7 aranytanács segíte abban, hogy lazán, örömmel alkudj, ha ilyen helyzetbe kerülsz!

  1. Egy pszichológus, aki szeret alkudni: Soha nem szabad elfogadni az árat, amit az eladó kínál. Például egy arab országban, vagy a bolhapiaci piaci alkuban az árus által felkínált ár kb. 10%-át kell először ajánlani. Az eladásra kínált termék minden apró hibáját ki kell hangsúlyozni, és fokozatosan szabad, kis lépésekkel felfelé haladni. A legtöbb árut az eredetileg kínált árhoz képest 30-50% kedvezménnyel meg lehet venni. Üzleti alkuban ennyire ne legyünk szélsőségesek, de kínáljuk bátran a kért összeg felét – üzleti alkuban nem szokás belekeverni a családot, de a piaci alkuban nyugodtan játszmázzunk ezzel is. Ez ugyanis az a terep, ahol kiélhetjük magunkat ebben. (Az asszony leszedi a fejem, ha X-nél többet költök erre, stb…)
  2. Egy jókedvű bolhapiac járó: Soha ne állj meg félúton! Az alku, ha szent is, alku – ahogy  a költő mondja. A lúzer úgy alkuszik, hogy az eladó kár 9000-et ő kínál 8000-et és 8500-ért elhozza az árut. A különbség felezése a kezdő alkuszok tipikus hibája. Ha már úgy érzed, hogy közel jársz a reális összeghez, semmiképp ne válaszd a felezést – inkább alkudj a különbségre is: Oké, ha adok érte 8200-at, akkor kapok hozzá még … (terméket, garanciát, szolgáltatást, ajándékot, stb..) Meg fogsz lepődni, de ebbe az esetek többségében az árusok belemennek.
  3. Egy zöldséges: Mindent úgy vásárolok, hogy meghökkentően alacsony árat adok rá először – viszont vagy „virítok” (szleng kifejezés, a készpénz felmutatása. A szerk.), vagy éreztetem, hogy azonnal tudok fizetni. Szédületes mértékű engedményeket értem már el ezzel a technikával. Például az egyik lakásomat ötmillióval (!!!) a hirdetett, egyébként piaci szempontból korrekt ár alatt vettem meg, így. Kiderült, hogy az eladónak sürgős volt és kesre volt szüksége. Ha mégsem jön be, akkor még mindig adhatok rá arányosabb ajánlatot. De miért ne próbáljam meg nagyon lenyomni az árat?
  4. Egy válllati beszerző: Amikor vásárolok, minden nap alkudnom kell a vállalat érdekében. Azt igyekszem elérni, hogy maga az eladó kezdje az alkut, kínáljon valamit, amire szükség lehet, adjon valamilyen árengedményt, amit aztán én folytathatok. Ha az eladó maga kezdi meg az alkut, sokkal könnyebben leviszem az árakat, mintha én indítok ezzel. A piacon ezt például így alkalmazom: - Na már magánál se olyan szép az alma, mint egy hete. Bezzeg az ára maradt – pedig most 5 kilót vennék. Úgy teszek, mint aki tovább lép, s máris kapom az olcsóbb árat, sőt a végén még egy ajándék almát is kapni szoktam, amit elmajszolunk az úton.
  5. Egy arab kereskedő: Az arab világban sértés, hogyha nem alkudozol. Ennek külön rituáléja van. Nem csak a piacon, de az üzleti életben is. Ahogy a magyar „áldomást iszik” az üzletre, az arab is teázni, kávézni hívja az ügyfelét, vagy éppen megajándékozza valami aprósággal, miután az üzlet megköttetett. A török bazárban Allah szemét ajándékozzák neked, teával, kávéval kínálnak. A szokás, hogy nem akarsz adós maradni, hogy a gesztust gesztussal viszonzod, nagy múltra tekint vissza. Ha nem akarsz véres alkukat, tedd elkötelezetté a vevődet valamilyen szívességgel. Alkudni akkor is fog, de messze nem olyan mértékben!
  6. Egy néhai valutanepper: Lányaimnak mindig azt tanítottam, hogy előbb meg kell fogni a tyúkot, csak aztán lehet kopasztani. Olyan parasztot még nem láttam, aki az ebédre szánt tyúkot többször elengedte a kopasztás előtt. Én azon az elven vagyok, hogy a vevőt nem szabad elengedni, ha már odaért. Az alkuval azonban óvatosan kell bánni, hogy az eladó szempontjából is jó üzlet legyen, s a vevő is odaszokjon. Néha egészen apró szolgáltatások azok, amik meggyőzik az embert, s ezek nem kerülnek pénzbe, csak figyelembe. Például én a hölgy ügyfeleket mindig hazáig vittem, ha nem autóval voltak, ne mászkáljanak sok pénzzel, az urak számára pedig mindig volt egy diszkrét papírzacskó nálam. Az alkut tehát nem mindig pénzügyi ajánlattal kell megtetézni, lehet, hogy egy apróság miatt azonnali elégedett vevőt szerzel.
  7. Egy ingatlan alkusz: Ha bármit le kell alkudni, mindig próbáljunk időt nyerni, s felkészülni arra, milyen negatívumok vannak, amikbe kapaszkodhatunk az alkunál – s pozitívumok, melyek feljebb verhetik az árat. Ha eladók vagyunk, akkor mindenképp legyen egy sziklaszilárd legalsó ár a fejünkben, ami alá akkor sem megyünk, ha maga a Megváltó jön el hozzánk. Így elkerülhetjük, hogy az alkudozás hevében túlságosan alacsonyra menjünk az árakkal.

18 komment

Címkék: értékesítés tárgyalás eladás alku

A bejegyzés trackback címe:

https://utcamacska.blog.hu/api/trackback/id/tr591428308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.05. 16:22:33

Teljesen jó! Gratulálok! Tökéletes!

Én egyébként azt szeretem - eladóként - játszani, hogy nincs alku. Ezen néha meglepődnek, mégis megveszik. Mert tudom, mennyit ér, amit adok.

Utcamacska · http://utcamacska.blog.hu/ 2009.10.05. 17:09:02

@Strici: azért ugye nem köll macskát temetni?? :)

mig8 (törölt) 2009.10.05. 21:19:25

Azért nem mindenhol ilyen a piac. Nálunk például kinn van az ár - ilyen esetben nem illik alkudni. Ha mégis megteszed, akkor elzavarnak. Persze más a helyzet zárás előtt, akkor már lehet. :-)

Másrészt őstermelőnél nem szokás. Egyébként is ad rendszeresen ajándékot, hogy máskor is hozzá járjak.

Másrészt a piacon a cigányok nagyon jól tudnak alkudni - mind eladóként, mind vevőként. (Tisztelem is őket ezért.) De ők is tudják, hogy hol lehet alkodni.

Aztán ott van az is, hogy mire nevelnek a szülők. Engem pl arra, hogy alkudni csak bizonyos esetekben szabad, a tisztesség érték. A lákásunkat is úgy adtuk el a párommal, hogy csak szolíd alku volt. Hozzátartozik, hogy ugyan kevesebbet kaptunk, mint amennyire először értékeltük az ingatlant, de majdnem annyit, mint amennyit a végső vevőtől kértünk.

Szóval szerintem az alkudozás világa nagyon más, mint amiben én élek. Kevés lehetőségem van rá, így nem gyakorlom.

mldrv 2009.10.06. 08:39:39

köszi a cikket :)

én nem vagyok hozzászokva ahhoz, hogy vevőként alkudozzak, nem szoktam piacra járni, hanem inkább csak "normál" boltokba, ahol el se tudom képzelni, hogy odaálljak és alkudozni kezdjek :)

ingatlanügyben van kis tapasztalatom, és azt látom, hogy hiába kezdesz baromi alulról, inkább csak megsértődnek az eladók :)) de ez inkább akkor jellemző, ha amúgy se sürgős nekik vagy csak valamiért el vannak tájolva. többnyire sajna pont ezekbe a kategóriákba tartoznak.
aztán azt a lakást vettem meg, amelyiknél hajlandóak voltak többet engedni... :) mondjuk mázli, hogy attól függetlenül is az tetszett legjobban (beleszeretős kategória). ;) és a tulajdonos tényleg el akarta adni.

másik oldalról viszont (családtag ad el most lakást) azt tudom mondani, hogy nem jó ötlet a sziklaszilárdan meghúzott alsó határ. különben nem fogod eladni legalábbis a jelenlegi helyzetben. az ilyen sziklaszilárd határ azon esetben, amikor mégiscsak el kéne adni azt a lakást és nem lehet évekig várni (persze nem is bedőlt hiteles ingatlan, aminél tényleg rohadtsürgősen el kell adni, hanem más okból lenne kellemetlen a nagy késedelem, pl. áthidaló hitel), simán azt eredményezheti, hogy később csak még alacsonyabb áron bírod eladni (családtag esetében így futott le a dolog). úgyhogy vigyázni kell ezzel... én is hagytam már ott eladót, mert potom 400 ezret nem engedett (biztos mert nem szerettem bele eléggé a lakásba! és végül én jártam jól azzal, hogy otthagytam).

szóval mázli kérdése ingatlannál :)

eladó oldaláról van még tapasztalat, speciális terméknél, amire nem sok a versenytárs. erre lenne jó ha meg tudnám érezni, hogy a vevőnél hol az a határ, amiért megvenné, csak próbál még többet kihozni a dologból. ;)

néha aztgondolom jaj miért nem lehet leírni őszintén, hogy milyen határok között OK az üzlet, külön-külön az eladónak ill. vevőnek, aztán az optimális összeget kiszámolni... na miért is; mert mind a két fél azt reméli, hogy ő alkudik jobban és ezért még jobb árat tud kialkudni... bah! :)

ebből látszik h én nem igazán játéknak fogom fel, sajnos. de ez csak azért van, mert többnyire elég nagy pénzösszegeknél fordult elő eddig (ingatlan, stb...). kis cuccoknál valszeg nem zavarna

pogacem 2009.10.06. 10:02:51

@mldrv: Érdekes, én az összes tárgyalástechnikai tréningen azt tanultam, hogy mindig legyen (alaposan átgondolt, de fix) minimum, maximum és optimális célod (pl. vásárlási vagy eladási összeg). Eladásnál a minimum az legyen, ami alatt tényleg semmi szín alatt nem akarod eladni, mert akkor már elégedetlenül jössz ki az üzletből. Most akkor mi az igazság?

Bambano 2009.10.06. 13:44:10

Én apróságokon nem szoktam alkudozni, meg magán dolgokon se, de céges cuccokért vevői oldalon nagyon pofátlan bírok lenni:) eddig egyszer nem jött be, de annak az esetnek még lesz következménye.

mldrv 2009.10.07. 06:43:52

@pogacem: valszeg ott a buktató, hogy hogyan húzod meg ezt a határt, mennyire reális (ingatlannál ezt tipikusan nehéz megállapítani :D ), meg ott, hogy ez változhat a külső körülmények hatására :) aztán ez a határ nem is valami konkrét, főleg ilyen nagy összegeknél. ingatlannál azt se feledjük, hogy az idő (amennyi idő alatt eladod) is pénz. ezt lehetne még tovább fejtegetni, de a lényeg, hogy egyes piacokon jobb lehet rugalmasnak lenni, mert változhatnak a befolyásoló tényezők. ja, még fontos, hogy a (z esetleg szintén változó) kereslettől is függ az a minimál ár :)
az hasznosabb, ha tudod, hogy mennyit hajlandó adni a potenciális vevőd, de hát ezt is nehéz megállapítani, meg persze sok mindentől is függ, pl. a kínálattól amiből válogathat :)

egyébként én nem jártam semmilyen tréningre, úgyhogy passz mi az igazság :S

erről jut eszembe, hogy az ebay is egy érdekes téma.. :) ott viszont bejött, hogy megszabtam egy maximális árat, és azt tettem meg és kész.

MacTom · http://www.mactom.hu/blog/ 2009.10.14. 23:45:45

Jó volt ezt olvasni. Korábban írtam egy rövidke (ingyenes) e-könyvet arról, hogyan bánj el a galád alkudozókkal. Küldjek egyet neked? Hehe, jól szembe lehet állítani ezzel a poszttal, vagy ezt a posztot azzal.
Mondjuk, nálam nem lehet alkudni. De azt hiszem ez a területtől függ. Van ahol fel sem merül, van ahol teljesen megszokott és be is kalkulálják.

Bambano 2009.10.22. 19:56:25

@Utcamacska: má' megin' elkujtorgott ez a macska... tegyünk ki egy tányér tejet, hogy visszagyere?:)

Utcamacska · http://utcamacska.blog.hu/ 2009.10.23. 16:13:22

@Bambano: jövök - jövök -a főállású melóhelyemen napi 200 órát kell dolgozni - meghalni sincs időm! :)

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.26. 17:13:18

@Utcamacska: Nem hiszem, hogy van olyan munkahely, ahol napi 200 órát kell dolgoznia egy alkalmazottnak. A törvényes munkaidő napi 8 óra. Csak leszarod te ezt az egészet, lám, a kérdéseimre se válaszoltál.

Bambano 2009.10.28. 23:37:29

23 napja nem volt rendes poszt, 23 nap alatt napi 200 órával számolva 575 napnyi munkát végeztél el. Szóval jövő karácsonyig most már ráérsz velünk foglalkozni:))

Liquidos 2009.10.29. 16:58:52

Nekem is tetszett az írás, jó ötletek. Egyébként még a média marktban is lehet alkudni. Persze függ attól, hogy mit veszel, nem az 5000Ft-os vízforralóra kell, mert ott 5-10% nem komoly összeg. Én már alkudtam ott is, de nem lett belőle vétel, mert rugalmatlanok voltak, de nem zárkóztak el tőle.

Az araboknál pl. azt hallottam, hogy érdemes hét/nap elején és végén menni, mert bennük van, hogy jó üzlettel kezdeni, illetve zárni a hetet/napot, ezért ilyenkor jobb árat is kaphatsz. Én egyszer alkudtam Tunéziában, szerintem azóta is röhögnek rajtam a boltban. A bartánőmnek tetszett az ágytakaró és ez hiba. Abban a pillanatban, hogy valami kell, már nem tudsz jól alkudni rá. Az a jó, amikor nem kell, no akkor lehet... :-)

fenguru 2009.11.02. 14:43:38

Szuper! Örülök, hogy él még a macsek!
A férfiaknak ajánlott diszkrét papírzacskóról sajnos a repülőgép jut az eszembe. Tudom, hogy a macskák nem repülnek... Vagy ha igen, régen rossz...

Kono 2009.12.22. 09:47:07

Én a fenyőnek valóra alkudtam. Csak szolidan, de így is olcsóbban vettem, mint ha csak kifizettem volna az árát. 10% nem sok, de tudtam, h ha akkor, ott nem veszem meg a fát, akkor nem lesz időm máskor, máshol. Az eladó meg nem volt alkudozós kedvében.

Utcamacska · http://utcamacska.blog.hu/ 2009.12.24. 14:49:40

Képzeljétek, az én drága férjem meg FELFELÉ (!!) akart aldkudni egy karácsonyfára. Úgy rángattam el onnan! Egyszerűen a férfiúi lustaság mintapéldánya az ember. Szerencsére két lépéssel arrébb megtaláltam a megfelelő fát - méretben árban, és még alkudni is lehetett rá :)
süti beállítások módosítása